people having lunch in a restaurant

Bulimia jest zaburzeniem odżywiania, charakteryzującym się wręcz śmiertelnym strachem przed utyciem, przypisywanym obsesji chudości. Osoby chore na bulimię nie są w stanie opanować napadów przejadania się, po których następuje zmuszanie się do wymiotów lub przyjmowanie środków przeczyszczających. Stan ten, który często jest poprzedzony anoreksją (choć nie zawsze), dotyka głównie nastolatki i kobiety między 15. a 30. rokiem życia. Bulimia nie jest łatwa do wykrycia, gdyż chore często ukrywają swoje problemy, a masa ich ciała pozostaje zwykle w normie. Ta choroba jest rozpoznawana i leczona wyłącznie przez lekarza.

Objawy bulimii

• Obsesyjny lęk przed nadwagą.
  • W niektórych przypadkach zbyt mała masa ciała.
  • Napady objadania się, po których następują prowokowane wymioty lub przyjmowanie środków przeczyszczających. Cykle objadania się i wymiotowania powtarzają się co kilka tygodni lub – w ciężkich przypadkach – raz do kilku razy dziennie.
  • Nadmierne odchudzanie się pl.wikipedia.org.
  • Przymus ćwiczeń fizycznych.
  • Nieracjonalne zachowanie lub depresja (z tendencjami samobójczymi w ciężkich przypadkach).
  • Przewlekły ból lub pieczenie w gardle spowodowane działaniem kwasu żołądkowego, znajdującego się w wymiocinach.
  • Suchość warg, języka i skóry oraz obrzęk gruczołów ślinowych w wyniku odwodnienia.
  • Przewlekła biegunka lub zaparcie.
  • Nieregularne miesiączki.
  • Odwodnienie i niedobory składników pokarmowych, zwłaszcza niedobór potasu. Pojawiają się kurcze mięśni, zaburzenia rytmu serca, osłabienie. Przyczyny
  • Nie są w pełni poznane, ale na ogół przypisuje się je następującym czynnikom:
  • Nadmierna obawa przed utyciem (obsesja chudości) wtedy. Ocenia się, że 50% anorektyków zapada na bulimię.
  • Nacisk kulturowy i presja otoczenia na zachowanie szczupłej sylwetki.
  • Zaburzenia psychiczne (np. przytłaczający strach lub poczucie winy, depresja).
  • Czynniki dziedziczne (zaburzenia odżywiania występujące w rodzinie).

Powikłania

Co możesz zrobić

• Jeśli sądzisz, że ty lub członek twojej rodziny choruje na bulimię, zasięgnij porady lekarskiej.

Co zrobi lekarz

• Postawi diagnozę i określi kierunki postępowania:
  • Skieruje cię do dietetyka.
  • Skieruje cię do psychiatry i psychologa.
  • Zaleci terapię rodzinną.
  • Jeśli istnieje duże zagrożenie zdrowia, skieruje cię na leczenie do szpitala.
  • Będzie leczyć powikłania.

Zapobieganie

• Zachowuj zrównoważoną dietę.